Európske clá na čínske elektromobily – otázky a odpovede

2024-09-11

Európska komisia (EK, Komisia) v rámci svojho prebiehajúceho antisubvenčného prešetrovania predložila 20. augusta návrh rozhodnutia o uložení konečných vyrovnávacích ciel na dovoz batériových elektrických vozidiel z Číny. V návrhu rozhodnutia sa premietajú pripomienky zainteresovaných strán k predbežným vyrovnávacím clám, ktoré začali platiť v júli tohto roka.

Zverejnenie návrhu konečných zistení predstavuje procedurálny medzičlánok prešetrovania na ochranu obchodu. Cieľom je obdobne ako v predbežnej fáze poskytnúť zainteresovaným stranám možnosť vyjadriť svoje pripomienky. Potom, ako Komisia podrobí všetky pripomienky analýze a členské štáty predložia svoje stanovisko, v Úradnom vestníku Európskej únie sa uverejní konečné rozhodnutie.

Dôvody a súvislosti prešetrovania
Prešetrovanie oznámila predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová ešte 13. septembra 2023 vo svojom prejave o stave Európskej únie. Toto rozhodnutie vychádzalo z čoraz väčších obáv (podložených aj dôkazmi), ktoré sa týkali rýchleho nárastu vývozu lacných elektrických vozidiel z Číny do EÚ. Najmä zo strany Francúzska zaznievali podozrenia, že Čína predáva elektromobily na európskom trhu za cenu, ktorá je nižšia ako náklady na ich výrobu. Začiatkom októbra 2023 tak Komisia začala formálne antisubvenčné prešetrovanie z úradnej moci týkajúce sa dovozu batériových elektrických vozidiel s pôvodom v Číne, ktoré sú učené na prepravu osôb. Vyšetrovanie malo/má zabezpečiť ochranu európskych firiem pred nekalou konkurenciou a spravodlivú hospodársku súťaž.
Komisia zdôrazňuje, že pri ňom uplatňuje striktné právne postupy v súlade s pravidlami EÚ a WTO, ktoré všetkým dotknutým stranám vrátane čínskej vlády a spoločností/vývozcov umožňujú predložiť pripomienky, dôkazy a argumenty.
V júni tohto roka predbežné výsledky antisubvenčného vyšetrovania ukázali, že ceny čínskych elektromobilov sú dotované štátom. Európska komisia sa preto rozhodla uvaliť na čínske elektromobily ďalšie clá – vo výške 17,4 percent pre výrobcov, ktorí spolupracujú pri európskom vyšetrovaní čínskych subvencií, a až 38,1 percenta pre automobilky, ktoré nechceli preukázať, aké úľavy a dotácie od Číny dostávajú. Západné značky vyrábajúce elektromobily v Číne, ako Tesla, Dacia a BMW, mali čeliť clu vo výške 21 percent.
Následne Komisia 4. júla 2024 uverejnila v Úradnom vestníku Európskej únie nariadenie, ktorým sa ukladajú predbežné vyrovnávacie clá na dovoz batériových elektrických vozidiel z Číny. Clá začali platiť 5. júla 2024.

Čo sa teda aktuálne mení?
Komisia 20.augusta v poskytnutom návrhu konečných zistení uviedla, že sa clá na všetky tri vyšetrované čínske automobilky znížia, pričom poplatok pre BYD klesne z pôvodných 17,4 na 17 percent, Geely z 19,9 na 19,3 percenta SAIC z 37,6 na 36,3 percenta. Pre ostatné spolupracujúce spoločnosti bude clo stanovené na 21,3 %, pre všetky ostatné nespolupracujúce spoločnosti bude vo výške 36,3 %. V poskytnutom návrhu konečných zistení (platí, že tie sa na základe opodstatnených pripomienok zainteresovaných strán sa ešte môžu zmeniť) je okrem týchto úprav zahrnuté aj: 
- rozhodnutie udeliť spoločnosti Tesla ako vývozcovi z Číny individuálnu colnú sadzbu, ktorá je v tejto fáze stanovená na 9 %,
- možnosť, vďaka ktorej môžu viacerí čínski vývozcovia a určité spoločné podniky s účasťou výrobcov z EÚ, ktorí ešte v období prešetrovania nevyvážali, využívať nižšiu colnú sadzbu stanovenú pre ich prepojené spolupracujúce spoločnosti,  - rozhodnutie nevyberať vyrovnávacie clá retroaktívne.


Čo bude nasledovať
Po tom čo Komisia 20. augusta 2024 informovala zainteresované strany vrátane čínskych spoločností a členských štátov o svojich konečných zisteniach vyplývajúcich z antisubvenčného prešetrovania, uvedené zistenia boli v plnom rozsahu oznámené aj čínskej vláde.V týchto konečných poskytnutých informáciách sú zohľadnené pripomienky zainteresovaných strán a ich vypočutia po uložení predbežných opatrení v júli 2024, ako aj záver viacerých krokov prešetrovania, ktoré sa nedokončili počas predbežnej fázy.
Zainteresované strany musia v najbližšom čase (do 30. augusta 2024) predložiť pripomienky a prípadne požiadať o vypočutie v súvislosti s konečným poskytnutím informácií.
Komisia následne po zvážení pripomienok zainteresovaných strán predloží konečné stanovisko členským štátom, ktoré budú hlasovať v súlade s postupom preskúmania podľa komitologických pravidiel (návrh Komisie bude prijatý, pokiaľ sa proti nemu nepostaví kvalifikovaná väčšina). Toto hlasovanie bude mať záväzný účinok.
Platí, že konečné opatrenia sa musia uložiť najneskôr štyri mesiace po uložení predbežných ciel. Vykonávacie nariadenie Komisie, ako aj konečné zistenia z prešetrovania sa teda uverejnia v Úradnom vestníku Európskej únie najneskôr do 30. októbra 2024 ( zároveň najneskôr do 13 mesiacov od začatia prešetrovania).
Všetky prípadné opatrenia budú v platnosti päť rokov a bude ich možné predĺžiť na základe opodstatnenej žiadosti a následného revízneho prešetrovania.

Reakcie európskych výrobcov a organizáciíEurópska asociácia elektromobility (AVERE) ešte na konci júna uviedla, že je naďalej plne odhodlaná presadzovať otvorený, na pravidlách založený a spravodlivý obchod, ktorý zabezpečuje rovnaké podmienky pre všetkých účastníkov trhu. Zároveň však vyzvala EÚ a Čínu, aby sa vyhli eskalácii obchodného napätia. „Vyššie clá, hoci riešia krátkodobé obavy, často vedú k vyšším cenám, zníženej dostupnosti produktov a napätým medzinárodným vzťahom, z ktorých nič nie je prospešné pre európskych spotrebiteľov ani výrobcov automobilov. EÚ by sa preto mala naďalej zameriavať na zvyšovanie konkurencieschopnosti európskeho priemyslu prostredníctvom jasnej priemyselnej stratégie zameranej na budúcnosť,“ uviedla v stanovisku AVERE.Slovenský zväz automobilového priemyslu (ZAP SR), ktorý dlhodobo deklaruje podporu voľného obchodu a politiky otvárania trhu sa takisto ešte pred platnosťou predbežných vyrovnávacích ciel v júni tohto roka vyslovil proti nim.
„Automobilový priemysel v Európe a na Slovensku potrebuje predovšetkým kvalitnú priemyselnú stratégiu, ktorá mu bude garantovať dostatok ľudskej sily, surovín a dielov pre zabezpečenie jeho výkonu. Z tohto dôvodu sme proti zavádzaniu dodatočných ciel na dovoz čínskych elektromobilov do Európy. Čínsky trh je odberateľom významnej časti slovenskej automobilovej produkcie. Predovšetkým v segmente luxusných vozidiel s vysokou pridanou hodnotou. Vytváranie bariér voči čínskej produkciivyvolá odvetné opatrenia, ktoré poškodia naše exportné vzťahy s Čínou a spôsobia útlm výroby. Očakávame, že tieto opatrenia budú mať v prvom rade dopad na vývoz vozidiel do Číny, čo bude mať negatívny vplyv na zamestnanosť. V druhom rade je možné očakávať aj zhoršenie prístupu k batériám, ich komponentom a surovým materiálom, z ktorých sa vyrábajú. Nakoľko Čína prakticky ovláda trh s týmito komoditami, bude to mať za následok útlm výroby s ďalším negatívnym dopadom na zamestnanosť, výkon celého odvetvia a slovenskej ekonomiky,“ uviedol ZAP SR vo svojom stanovisku.

Otázky a odpovede
V súvislosti s augustovým informovaním zainteresovaných strán o návrhu konečných zistení antisubvenčného prešetrovania dovozu batériových elektrických vozidiel z Číny Komisia zodpovedala na sériu často kladených otázok na túto tému. Prostredníctvom nich vysvetľuje svoje postoje a rozhodnutia. Tu sú:

Prečo došlo k zmene navrhovaných colných sadzieb?V malých úpravách colných sadzieb smerom nahor či nadol v prípade spoločností zaradených do vzorky sa odrážajú technické opravy vychádzajúce z opodstatnených pripomienok, ktoré k predbežným opatreniam predložili zainteresované strany.
Z týchto revízií vyplýva, že Komisia plne dodržiava všetky príslušné pravidlá a povinnosti a pri svojich zisteniach vychádza výlučne z faktov a dôkazov. Jej postup svedčí o tom, že sa venuje mimoriadna pozornosť zabezpečeniu spoľahlivosti, ako aj správnosti prešetrovania.
Okrem toho je dôkazom, že EÚ je transparentná a neobáva sa dotknutým spoločnostiam predložiť svoje výpočty na podrobnú kontrolu ich správnosti, pričom je pripravená svoje zistenia v opodstatnených prípadoch upraviť.
Revízia sadzby uplatniteľnej na „spolupracujúce spoločnosti nezaradené do vzorky“ vyplynula z technickej opravy výpočtu priemeru.

Pripočítali by sa clá k súčasným dovozným clám vo výške 10 %?Áno, vyrovnávacie clá by sa pripočítali k bežnému dovoznému clu vo výške 10 % vyberanému z dovozu batériových elektrických vozidiel.

Prečo spoločnosť Tesla dostala individuálnu colnú sadzbu?Ako bolo oznámené vo fáze predbežných opatrení, spoločnosť Tesla predložila podloženú žiadosť o „individuálne preskúmanie“, ktorého cieľom bolo stanoviť pre ňu úroveň cla vzhľadom na konkrétne subvencie, ktoré táto spoločnosť dostala.Táto žiadosť sa dôkladne preskúmala, pričom do výšky cla v konečnej fáze sa premietajú uvedené subvencie získané touto spoločnosťou. Komisia počas overovania na mieste, ktoré prebiehalo v Číne, dané informácie overila a vykonala rovnaké kontroly ako v prípade ostatných čínskych vyvážajúcich výrobcov zaradených do vzorky.
Akékoľvek rozdiely vo výške cla sú odrazom odlišných úrovní subvencovania v rámci rôznych schém, ktoré boli ovplyvnené rozličnými prvkami, ako je úroveň spolupráce či odlišné organizačné štruktúry v oblastiach, medzi ktoré patrí napríklad financovanie.

Prečo Komisia rozhodla, že clá sa nebudú vyberať retroaktívne?
Komisia začala 6. marca 2024 registráciu dovozu batériových elektrických vozidiel z Číny z dôvodu možného retroaktívneho výberu ciel. Podľa zistení prešetrovania, ktoré sa uvádzajú v  zverejnených návrhoch konečných opatrení, nie sú splnené právne požiadavky na retroaktívny výber ciel. V dôsledku toho sa nebudú retroaktívne vyberať predbežné vyrovnávacie clá ani sa nebudú retroaktívne vyberať clá z registrovaného dovozu v priebehu troch mesiacov pred uložením predbežných ciel.Sumy zabezpečené prostredníctvom predbežného vyrovnávacieho cla by sa preto mali uvoľniť a nevyberať. Konečné rozhodnutie v tejto veci sa prijme až po uverejnení konečného nariadenia, a to najneskôr do 30. októbra 2024.

Prečo bol niektorým spoločným podnikom s účasťou výrobcov z EÚ, ktoré počas obdobia prešetrovania pôvodne nevyvážali dané výrobky, udelený štatút „nového vývozcu“, a budú tak môcť využívať nižšiu colnú sadzbu pre spolupracujúce spoločnosti nezaradené do vzorky?Viacero čínskych vyvážajúcich výrobcov vrátane určitých spoločných podnikov s účasťou výrobcov z EÚ, ktoré počas obdobia prešetrovania pôvodne neuskutočňovali vývoz a na ktoré by sa vzťahovala vyššia sadzba reziduálneho cla, požiadali o zaradenie do zoznamu spolupracujúcich výrobcov, aby mohli využívať nižšiu sadzbu cla, ktorá sa vzťahuje na ich prepojené spoločnosti.
Komisia túto otázku ďalej prešetrila. Spomedzi analyzovaných parametrov sa posudzovali také prvky, ako je existencia prepojenia so spolupracujúcim výrobcom, skutočnosť, či podnik počas obdobia prešetrovania vyrábal batériové elektrické vozidlá alebo disponoval podkladmi o plánoch na ich výrobu a investíciách do výroby batériových elektrických vozidiel a nastávajúci vývoz do Únie.
V návrhu konečných zistení sa preto konštatovalo, že až na jednu neopodstatnenú žiadosť by tieto spoločnosti mali mať možnosť využívať clo vzťahujúce sa na spolupracujúcu skupinu, do ktorej sú začlenené. Rozhodnutia prijaté v tomto ohľade sú v súlade s naším právnym rámcom, ako aj s pravidlami WTO.

Kedy budú o uvedených clách hlasovať členské štáty?
Organizátorom pravidelných zasadnutí je Výbor pre nástroje na ochranu obchodu. Komisia nevie potvrdiť, na ktorom zasadnutí sa bude rokovať o návrhu nariadenia.

Má na antisubvenčné prešetrovanie vplyv žiadosť o konzultáciu vo WTO, ktorú ohľadom predbežných opatrení predložila Čína?Tieto dve konania sa líšia. Nemá to žiadny vplyv na priebeh aktuálneho prešetrovania, to ďalej pokračuje.
EÚ pozorne sleduje celý vývoj v súvislosti so žiadosťou Číny o konzultáciu vo WTO a v súlade s postupmi WTO čínskym orgánom včas odpovie. Komisia je presvedčená, že jej prešetrovanie a predbežné opatrenia sú v súlade s pravidlami WTO.

aktuálne vydanie

Nasledujúce vydanie:
Uzávierka: 22.11.2024
Vychádza: 6.12.2024