
Európsky automobilový priemysel na križovatke
2024-11-28
V poradí už 7. ročník najväčšieho stredoeurópskeho automotive podujatia „CEE Automotive Supply Chain - CASC“ sa niesol v znamení súčasného diania, keď sa otvorene hovorí o tom, že európsky automobilový priemysel sa nachádza v kríze a potvrdzujú to aj štatistiky predaja či ekonomické ukazovatele z výroby.
Zúčastnení odborníci zo Slovenska, Česka aj iných krajín Európy sa vo svojich prednáškach aj panelových diskusiách zhodli, že cestou z krízy je realistické zhodnotenie aktuálnej situácie, zrušenie pokút, úprava regulačného rámca a dôsledné napĺňanie opatrení z Akčného plánu automobilového priemyslu. Podujatie, organizované Zväzom automobilového priemyslu SR (ZAP SR) a Sdružením automobilového průmyslu ČR – AutoSAP, sa uskutočnilo 13. a 14. novembra v Žiline a privítalo viac ako 300 účastníkov z 12 krajín.
Kríza aj príležitosti
Ako vo svojom úvodnom príhovore zdôraznil Alexander Matušek, prezident ZAP SR, pokles v objeme európskej automobilovej produkcie z 12 miliónov automobilov ročne v predkovidovom období na súčasných približne 10 miliónov, proporčne pocítili všetky európske výrobné koncerny a spolu s geopolitickými výzvami a čínskou konkurenciou predstavuje pre európskych producentov vážnu výzvu. Automobilky bojujú s významným poklesom zisku a zároveň s rýchlo rastúcimi nákladmi. Na Slovensku je momentálne situácia o niečo lepšia a relatívne stabilná vďaka tomu, že všetky domáce automobilky získali v posledných rokoch od svojich materských spoločností nové projekty, a teda majú na nasledujúce približne tri roky zabezpečenú produkciu. „Už teraz však treba pracovať na získaní nových produktov a na to musíme byť konkurencieschopní,“ zdôraznil A. Matušek. Pripomenul, že toto je veľmi vážny problém, pretože aj napriek deklarovanej podpore štátu ju domáci výrobcovia necítia, naopak musia skôr riešiť výrazne zvýšené náklady vyplývajúce z vládneho konsolidačného balíka. Vyjadril však nádej, že aj aktuálna situácia má riešenie. „Platí, že každá kríza má svoje dôvody, má svoje východiská a každé ohrozenie je zároveň šanca.“Na udržanie konkurencieschopnosti slovenských výrobcov Zväz automobilového priemyslu preto presadzuje tri kľúčové priority:- zníženie výrobných nákladov, - zabezpečenie dostatku kvalifikovaných pracovníkov,- podporu environmentálnej udržateľnosti výroby.
Petr Novák, člen predstavenstva AutoSAP, vo svojom privítacom prejave takisto poukázal na geopolitické riziká a legislatívne výzvy, pričom zároveň vyzdvihol rekordný rast českej výroby, ktorá by mala v roku 2024 dosiahnuť až 1,4 milióna vozidiel. „Tieto čísla robia z Českej republiky európsku výnimku,“ uviedol. Varoval však pred hrozbou pokút za nesplnenie emisných cieľov CO2, ktoré by mohli dosiahnuť až 15 miliárd eur.

Akčný plán pre automobilový priemysel
V panelovej diskusii o strategických otázkach vývoja európskeho automobilového priemyslu diskutovali okrem A. Matušeka a P. Nováka aj niekdajší europoslanec Ivan Štefanec, bývalá podpredsedníčka Európskeho parlamentu Dita Charanzová a generálna sekretárka Združenia európskych výrobcov automobilov (ACEA) Sigrid de Vries, ktoré sa pripojili k diskusii na diaľku. Moderátorom tejto aj ďalších diskusií podujatia bol skúsený Ivan Hodáč, bývalý generálny sekretár ACEA.
Kľúčovými témami, ktoré majú priame či nepriame vplyvy na európsky automobilový priemysel, boli geopolitické zmeny, nové zloženie Európskeho parlamentu a takisto aj výsledok amerických prezidentských volieb. Hlavná diskusia sa točila okolo konkurencieschopnosti európskeho automobilového sektora, najmä vo vzťahu k prechodu na elektromobilitu a zabezpečeniu stabilných dodávok kritických surovín, ktoré sú potrebné na výrobu batérií.
Ako uviedol Ivan Štefanec je zrejmé, že nové zloženie Európskeho parlamentu má bližšie k témam konkurencieschopnosti priemyslu ako k zeleným témam, čo je pre automotive dobrá správa a možno očakávať isté zmeny. Potvrdila to aj Dita Charanzová, ktorá si myslí, že práve teraz je najvhodnejší čas, aby predstavitelia automobilového sektora spoločne vystupovali s týmito témami a predkladali tvorcom európskej legislatívy na stôl argumenty práve v kontexte potreby podporovať konkurencieschopnosť celej Európy. Dita Charanzová aj Ivan Štefanec ocenili prístup Európskej komisie a EP v súvislosti s otvorením diskusie o udržateľnosti európskeho priemyslu. Riešenie vidia v realistickom zhodnotení aktuálnej situácie a v úprave regulačných rámcov, spolu s akcieschopným plnením Akčného plánu pre automobilový priemysel (predstavený v nedávnej analýze Maria Draghiho a obsahujúci konkrétne opatrenia pre automobilky). Generálna sekretárka Sigrid de Vries apelovala na využitie tejto príležitosti: „Realizácia týchto opatrení je kľúčová, ale zároveň musíme prehodnotiť ciele s ohľadom na reálne možnosti automobilového sektora.“ Hovorila tiež o doplnení Zelenej dohody tzv. „industriálnou dohodou“, ale aj o tom, že v hre je aj opätovné otvorenie témy zákazu spaľovacích motorov v roku 2035. To potvrdil aj Ivan Štefanec, poukazujúc na nové zloženie Európskeho parlamentu a volebné programy úspešných strán, hnutí a frakcií.
Panelisti tiež diskutovali o prechode na elektromobilitu. Generálna sekretárka ACEA, uviedla, že automobilový priemysel je pripravený na bezemisnú budúcnosť, naplnil spoločenskú objednávku: vyvinul, vyrába a ponúka elektromobily na trhu, ale masovému rozšíreniu elektromobility bráni nedostatočný dopyt a nízky záujem verejnosti aj kvôli chýbajúcej infraštruktúre a zložitým reguláciám. Poukázala na nízky podiel elektromobilov v rámci Európy, ktorý aktuálne dosahuje len 10 %, pričom pôvodne sa predpokladalo (a plánovalo), že v roku 2025 bude podiel elektromobilov na európskych cestách dosahovať 25 %.

Dodávateľský reťazec a Čína
Panelová diskusia s názvom „Výzvy a príležitosti pre dodávateľov Tier 1“ sa zamerala na transformáciu dodávateľského reťazca v kontexte elektromobility a ekologických požiadaviek. Predstavitelia spoločností ADIENT (Dušan Valient), MIBA SINTER Slovakia (Vladimír Toman), JTEKT (Petr Novák) a Schaeffler Czech Republic (Lukáš Rosůlek) sa zhodli na tom, že konkurencia, najmä z Číny, prináša výzvy, ale zároveň aj príležitosti na inovácie. Flexibilita a pragmatický prístup budú kľúčom k úspechu a vylučovať netreba ani spoluprácu s čínskymi partnermi. V tejto súvislosti bol ďalšou témou aj európsky batériový priemysel. Diskutujúci upozornili na závislosť Európy na čínskych technológiách, ktorá ovplyvňuje až 80 percent výroby batériových článkov. A. Matušek k téme poznamenal, že hoci máme aj v Európe zdroje lítia, máme aj veľmi prísne environmentálne normy a Európania majú často problém aj s veternými turbínami, nieto ešte lítiovou baňou vo svojom okolí. Európski výrobcovia preto stoja pred nutnosťou prehodnotiť investičné stratégie v celom výrobnom reťazci. Okrem potreby deregulácie zdôraznili rečníci tiež potrebu realistickej obchodnej politiky a posilnenie spolupráce s Afrikou, aby bola európska výroba batérií konkurencieschopnejšia.

Slovenské automobilky: plány a vízie
Roman Kraľovanský z KIA Slovakia predstavil plán na zníženie emisií CO2 na 93 g/km do roku 2025 a prezradil aj, že prvé, cenovo dostupné batériové elektrické auto predstaví závod v roku 2026. Zástupca Jaguar Land Rover Martin Štefanovič hovoril o stratégii na zlepšenie kvalitatívnych štandardov a lokalizáciu dodávateľských reťazcov v strednej Európe. Veronika Fečová z VOLVO Cars predstavila nový výrobný závod v Košiciach, ktorý bude produkovať až 250-tisíc vozidiel ročne a vytvorí 1500 pracovných miest na jednu zmenu.Odprezentovala vysoké štandardy udržateľnosti novovznikajúceho košického závodu, ktorý sa sústredí nielen na klimatickú neutralitu a cirkulárnu ekonomiku, ale má aj ambíciu 50 percentného zastúpenia žien medzi zamestnancami. Vyzvala prípadných dodávateľov k registrácii na firemnom portáli spoločnosti, pričom zdôraznila požiadavku na ekologicky zodpovedné zdroje.

B2B stretnutia
Druhý deň podujatia patril naplánovaným B2B stretnutiam. Tento rok sa ich uskutočnilo celkom 435, čo len potvrdzuje význam CEE Automotive Supply Chain ako platformy na budovanie obchodných vzťahov a spolupráce v automobilovom priemysle a opäť dokázalo, že spája odborníkov a formuje budúcnosť automobilového priemyslu v regióne.
Ďalší (ôsmy) ročník CEE Automotive Supply Chain sa uskutoční 4. a 5. novembra v Olomouci.